O křečových žilách - časté dotazy

Jak vznikají křečové žíly?

Křečové žíly neboli varixy jsou žilní onemocnění, které se projevuje zvětšením, zprohýbáním a uzlovitým či vakovitým vychlípením povrchových žil. Rozšířené žíly jsou pak viditelné a modrofialově zbarvené. Křečové žíly jsou civilizační choroba a postihují 70 % žen a 50 % mužů. Pravděpodobnost výskytu křečových žil roste společně s věkem. Jedná se o dědičnou poruchu kolagenního vaziva, ze kterého jsou žíly vytvořeny. Ve varikózně rozšířené žíle pracují špatně žilní chlopně, které jsou jako zpětné klapky rozmístěny uvnitř žil. Nefunkčnost chlopní vede k městnání krve a ke zvyšování žilního tlaku. Ten pak způsobuje otoky dolních končetin a další rozšiřování žil.

Předcházet vzniku křečových žil není prakticky možné, protože křečové žíly jsou dány genetickou dispozicí. Léčba by měla začít již od prvních příznaků - pocit těžkých nohou, noční křeče, napětí a pobolívání žil. Varixy jsou nejen estetickým problémem, ale postupně i příčinou dalších onemocnění: insuficience lymfatického systému, chronické žilní nedostatečnosti, trombózy a poruch výživy kůže a podkoží včetně bércových vředů. Léčebný i estetický efekt včas provedené radikální léčby je vždy příznivější, než odkládání zákroku.

Jaké je riziko vzniku křečových žil?

Problémem je především nadváha a nedostatek pohybu. Dlouhé stání nebo sezení. Mezi největší zlozvyky patří pokládání jedné nohy přes nohu při sezení. K rizikovým faktorům pro vznik varixů patří vyšší věk, ženské pohlaví, těhotenství, rodinná zátěž, práce vstoje, nadváha, a také zácpa.

Jaké jsou příznaky křečových žil?

Projevují se jako fialové nebo modré žilky pod kůží. Někdy bolí i při jemném doteku. Zhoršují se během teplého počasí nebo menstruace. Někdy se dají křečové žíly jen nahmat, jindy můžou být úplně schované. Obtíže jsou různorodé, k nejčastějším patří pobolívání v místě křečových žil, pocit napětí, tíhy a plnosti končetiny, snadná únavnost, otoky končetin, které se objevují po celodenní práci nebo dlouhém stání.

Jaké jsou komplikace křečových žil?

Jednou z častějších komplikací může být povrchový zánět žil, kdy křečová žíla povrchvě zduří. Závažnější komplikací je bércový vřed, který je podmíněn dlouhodobě neléčenými a zanedbávanými varixy. Bércovým vředem se nazývá otevření křečové žíly na povrch kůže např. v důsledku drobného zranění. V neposlední řadě je komplikací varixů žilní trombóza. Jde o cévní sraženinu, která se vytvořila na místě, kde krev neproudí, nebo proudí nedostetčnou rychlostí.

Mohu brát hormonální antikoncepci, když mám křečové žíly?

V současné době moderní hormonální antikoncepce obsahuje nízké dávky estrogenů nebo estrogen vůbec neobsahuje. Tím je riziko vzniku žilní trombózy snížené na minimum. Vzhledem k široké nabídce těchto preparátů na trhu je nelepším řešením konzultace s vaším gynekologem.

Je potřeba operace?

Varixy bez léčby nikdy nemizí, jejich postupné zhoršování je nezvratné. Konzervativní - neoperační léčba je pouze podpůrná. Je vhodná v počátečních stadiích onemocnění, zmírní obtíže, ale neodstraní již přítomné křečové žíly. Konzervativní terapii varixů rozumíme léčbu medikamentozní a kompresní. Jedná se však pouze o podpůrnou terapii, která zabraňuje rozvoji onemocnění a zmírňuje jeho příznaky. Léky venofarmaka nebo venotonika lze použít místně – masti, gely nebo v tabletové formě. Kompresní léčba je v podobě elastických kompresních punčoch nebo bandáží.

Kdy je operace varixů doporučena?

U každého pacienta je rozhodnutí lékaře individuální. Na rozhodnutí řešit stav operativně není třeba čekat až do objevení zjevných obtíží nebo komplikací. Druh léčby je vždy na rozhodnutí lékaře, který zhodnotí, jaký výkon je pro pacienta nejvhodnější.

Jaké punčochy používat na křečové žíly?

Komprese dolní končetiny způsobí stažení rozšířených žil, eliminuje škodlivý vliv křečových žil a částečně zabraňuje dalšímu zhoršování stavu. Kompresní punčochy jsou pro běžné použití vhodnější. Vyrábí se v několika stupních komprese a provedení: Podpůrné – volně prodejné, vhodné k prevenci a při výskytu primárních varixů I. typu a na delší cesty. I. kompresní třída – volně prodejné v lékárnách a prodejnách zdravotnické techniky, vhodná pro prevenci a konzervativní léčbu varixů I.typu. II. kompresní třída pouze na lékařský předpis, vhodné pro léčbu varixů II. a III. typu jak konzervativní, tak po zákrocích radikálních, případně v kombinaci s elastickou bandáží elastickým obinadlem. III. kompresní třída pro těžké stadia CVI se značnými otoky a léčbu posttrombotického syndromu. IV. kompresní třída – využívaná při léčbě lymfedemů. U III. a IV kompresní třídy je nutné si uvědomit, že tah punčochy je tak velký, že pacient ji bez cizí pomoci většinou nedokáže aplikovat! Kompresi a typ punčochy doporučí podle míry postižení lékař.

Jak se operují křečové žíly?

Většina pacientů je operována v rámci ambulantní chirurgie, a to v celkové nebo místní anestesii doplněné řízenou analgosedací. Pacient je odvezen po cca 2 hodinách po operaci domů, kde již může přecházet s navlečenou kompresivní punčochou. Při správném provedení vykazují tyto výkony méně komplikací než operace v nemocnici.

Provádíte operace pomocí laseru?

Starší laserová metoda pracuje s asi 8x vyššími teplotami (800 st. Celsia) než novější radiofrekvenční technologie  (80-100 st. Celsia). U laseru je tedy mnohem vyšší riziko poškození okolních tkání - nervů, svalů, cév atd. Operaci varixů proto na našem pracovišti provádíme pomocí miniinvazivní kosmetické operace křečových žil radiofrekvenční ablací přístojem Olympus Celon, nebo pomocí mechanochemické ablace Clarivein - poslední novinkou v kosmetické léčbě varixů dolních končetin. Jak radiofrekvence, tak Clarivein jsou metody je šetrné, účinné a bezpečné. Zákroky jsou prováděna ambulantním výkonem v řízené analgosedaci nebo velmi šetrné celkové anestezii. Výhodou je rychlá rekonvalescence, vynikající kosmetický efekt a ceny trvale nejnižší v ČR.

Kterou metodu operace varixů mi doporučíte?

Chirurgický způsob odstranění křečových žil je každému pacientovi zvolen individuálně. Volba metody záleží na velikosti, umístění a množství postižených žilních úseků. Metličky a pavoučkové varixy jsou léčeny sklerotizací, větší křečové žíly jsou vhodné k operaci. Dnešním standardem účinné léčby křečových žil je radiofrekvenční ablace doplněná o miniflebektomie zbytkových žilek modifikovanou CHIVA metodou.

Kdy je vhodná sklerotizace žil?

Sklerotizací lze léčit metličky a drobné žilky. Při ní lékař pomocí jehly a injekční stříkačky aplikuje do rozšířených žil látku, která vyvolá místní chemické poškození a zánět. Jeho následkem dojde ke slepení žilních stěn a uzavření varixu. Po aplikaci následuje přiložení kompresivní bandáže. Ta by měla být přiložena několik týdnů. Do několika týdnů se při správném postupu a dodržování léčebného režimu zašlý varix přemění na vazivový pruh a bezezbytku vstřebá. K výhodám sklerotizace patří časová nenáročnost, minimální zátěž, bez nutnosti  hospitalizace či pracovní neschopnosti, možnost opakování. Sklerotizace samotná neřeší příčinu křečových žil. Odstraňuje pouze vedlejší postižené větve. Nejčastěji se jí používá k ošetření kosmeticky obtěžujících metliček a retikulárních křečových žil.